Bijdragen aan catalogi en monografieën
Naast artikelen voor Het Financieele Dagblad en diverse tijdschriften schreef ik inleidingen en bijdragen voor catalogi bij tentoonstellingen en voor monografische publicaties.
ArtZuid 2021
(inleiding), catalogus ArtZuid, 2021, 8-9.
To whom it may concern, Bradwolff projects 2021
Inleiding: Klaas Gubbels en 13 bijdragen sculptuurroute Amstelveen, Artzuid annex Amstelveen, 2019
Tien bijdragen, catalogus Artzuid, 2019
De Soft Living Room van Maria van Elk. De Jaren Zestig, Soft Living Room 1968 – 2013, 2018, p.10-44.
De bruggen van Herman van der Heide, Herman J. van der Heide, Amsterdam, 2017, p.148-155.
Een bewerking verscheen in Ons Amsterdam, april 2018.
18 lemma’s Duchamp in: Bestandscatalogus Een Droomcollectie, Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen, (incl. Engelse vert,) 2017, p.114-151.
Inleiding: 100 Jaar De Stijl en 50 bijdragen, catalogus ArtZuid, 2017.
A studio visit, Julia Winter Uncovered, Amsterdam 2016, p.81-84.
8 bijdragen, catalogus ArtZuid, 2015.
Inleiding: Engagement en 63 bijdragen, catalogus ArtZuid, 2013.
Inleiding: Gelijkheid en diversiteit (Wereldkunst) en 57 bijdragen, catalogus ArtZuid, 2011.
Een grote mate van integriteit. Bij de receptie van Ouborg, catalogus Ouborg, Amstelveen, 2000, 22-25.
Found and Lost (Martin Creed), Martyn Last 2008, 22-24.
Herman Krikhaar, kunstenaar. Herman Krikhaar, works on paper (1992-2007, Amstelveen, p.28-40.
Martyn Last concealingly revealing, Amsterdam 2006, 5-27.
De kunstenaar in het circus van de kunst, inleiding Het Circus in de beeldende kunst, Kunstcentrum Haarlem 2006, p.58-69.
Schrijven over schilderkunst, inleiding Tien Jaar Kunstprijs Wim Izaks, 2004, p.4-7.
De Ateliers 1963-2003, Blue Tuesdays De Ateliers 1963- 2003, 2004.
De plaats van de horizon, catalogus Gaston Klein, Horizon, 2004.
Juan Muñoz, Kopje onder in de maalstroom Open 5, 2003, p.56-58.
Een dwarse aanwezigheid, catalogus Hans van der Pennen, Ouborg prijs. Gemeentemuseum Den Haag, 2003, p.15-19.
Twintig bijdragen, catalogus Beelden Stedelijk Museum in de Nieuwe Kerk, 2002.
Arie Berkulin, catalogus Arie Berkulin Mbarat Ketigo, Zierikzee, 2002.
Luciano Fabro, Nieuwsbrief A’dams Fonds voor de Kunst 15, 2002.
Panamarenko, Beeld in Beeld, Bur.Vlasblom Benningbroek 2001, p.127-128.
Penone, Calder, Beelden in Rotterdam, Centrum Beeldende Kunst Rotterdam, 2002, p.62-63 en p.128-129.
Innerlijke Ruimte, catalogus Shlomo Koren, De Beyerd Breda, 2001, p.7-12, p.17-22.
Een inspirerende opdrachtgever Oost Kunst (Kunst in het Oostelijk Havengebied Amsterdam), inleiding en 8 bijdragen, 2001.
Rob Johannesma, Seeing yourself looking, Post-Nature Biënnale Venetië 2001, herdruk: Jezelf zien kijken, brochure Kunstver. Diepenheim, 2001.
Een zeker cultureel relativisme, een zeker nihilisme, catalogus Ben Sleeuwenhoek, De Beyerd Breda, 2001.
De werkelijkheid gekend via de schilderkunst, Joris Geurts Purple Blue and Lemon Yellow, Amsterdam 2001.
Beelden zonder schaduw. Dick Bruna boekomslagen, Centraal Museum Utrecht 2000, p.3-11.
De doorbraak van de moderne kunst, Oog in Oog, United Services group, Almere 2000, p.6-15.
Historisch perspectief, Ab van Hanegem, schilderijen, De Beyerd Breda, 2000, p.6-34.
Han Schuil. Markeren en maskeren, catalogus Han Schuil schilderijen 1983-1999, Stedelijk Museum Amsterdam, 2000, p.66-75.
De zeven hoofdzonden als rechters, catalogus Peer Veneman, gal. Onrust, 1999.
Een week in de Jura, Eine Woche im Jura, Apollinaire, Woordvoerder van de Avantgarde, Avantgardist van het woord, 1999, p.34-39.
De keus van de kunstkritiek (Raveel / Copley), Nieuwspoort, Den Haag, 1999, 9.
Beste reisgenoten…Luc Grootjans, A Lot, 1999.
Particulier verzamelen inspiratie voor het museum, Collectie Altena-Boswinkel, Stedelijk Museum Schiedam, 1999, p.34-47.
De horizon loopt onder je voeten door, catalogus Loes van der Horst (oeuvreprijs Fonds bkvk), Amsterdam 1998, p.8-36.
Met het innerlijk oog van de verbeelding, catalogus Caroline van der Vegt, Faces Flowers Fantasies, Amsterdam 1998.
Antonietta Peeters. Een bezielde tussenruimte (An inspired interspace), catalogus NL (Contemporary Art from the Netherlands), Sted. Van Abbemuseum, Eindhoven 1998, p.94-99.
Een omheining van het innerlijk, De ziel gaat te paard, catalogus Hannah van Bart, Cobra-ms. Amstelveen, 1998, p.15-19.
Schrijven over René Daniëls, catalogus René Daniëls, Van Abbemuseum, Eindhoven, 1998, p.115-120.
Reinoud van Vught, schilderen als natuurlijk proces, catalogus Reinoud van Vught, Cobra-ms. Amstelveen 1997, p.13-25.
Als kunstenaar en kijker elkaar vinden, Asymptoot, Arti et Amicitiae, 1997.
Narcisse Tordoir en ‘het personage zijnde de valkuil van mijn ik’, catalogus Narcisse Tordoir, N.T. Z.T., Centraal Museum, 1997.
Tekenen vanuit de bron van de geschiedenis, catalogus Nicolaas Dings, Water & Zout, Van Reekum Museum, Apeldoorn 1997.
Tekenen, het vasthouden van wat je lief is, catalogus De Bruiloftsreportage, Centraal Museum Utrecht 1997.
De wig als artefact, Wedged (Sylvie Zijlmans), 1997, p.6-11.
Roland Berning. kunst als ervaring van de werkelijkheid, catalogus Roland Berning, een overzicht, Cobra-museum 1996, p.9-14.
De bevrijding van de schilderkunst in de jaren tachtig, De Koninklijke Subsidie, 125 jaar jonge schilderkunst, Amsterdam 1996, p.84-89.
Het garanderen van pluriformiteit en continuïteit, Kunst Moet, Beeldende Kunst Beleid, Provincie Gelderland, 1996, p.139.
Guillaume Bijl. Van tuincentrum naar museumtuin, vouwblad no.5, museum Boymans Van Beuningen, Rotterdam, 1996.
De onverbiddelijke werkelijkheid achter de foto, catalogus Grenzen van de Fotografie, Bergen, 1995.
Marcel Duchamp, ein Künstler des 20.Jahrhunderts, Okkultismus und Avantgarde, Von Munch bis Mondrian 1900-1915, Schirn Kunsthalle Frankfurt, 1995, p.397-403.
Persbericht Ann-Veronica Janssens en Martin Creed, Conceptual Living, Rhizome, (in appartement Macha Roesink), 1994.
Petra Boolman, beelden als architectuur, brochure De Vishal, Haarlem, 1995.
Oorspronkelijkheid als maat, brochure eindexamen academie Den Bosch, 1994, p.64-68.
From Collecting to Cooking (Van Flora tot Kookboek), tent. GRREEN, gal.TORCH, Amsterdam, 1994.
Bezien van binnenuit, inleiding catalogus De huid van ons huis, De gouverneurstuin Assen, 1994, p.4-5.
De kunstvoorwerpen van Philippe Cazal, catalogus Philippe Cazal, De Beyerd Breda, 1994, p.8-42.
Un regard laconique, inleiding catalogus Du concept à l’image, MAM-l’ARC, Parijs, 1994, p.25-30.
Hedendaagse Franse kunst in Nederland (4 bijdragen), bijlage Vrij Nederland, 1994.
Bijdragen in catalogus De Kracht van Heden, (Aernout Mik, Henri Jacobs, Johan van Oord, Herman Lamers, Erik van Lieshout), Fonds bkvk, Amsterdam, 1993.
Bijdragen over Han Schuil en Bram van Velde, catalogus Moment d’Abstracciò. Paisos Baixos: 17 pintors, Barcelona 1992.
Ah Ha, lemma in de catalogus AHHA, tent.Brains, Internal Affairs, Beatrixziekenhuis Gorcum, 1992.
15 bijdragen in Het beeld van de Eeuw, (bestandscatalogus Stedelijk Museum), Amsterdam 1992.
Kunstverkopen door musea, Jaarverslag 1991, Stichting Cultuurfonds van de Ned. Gemeenten, 1992, p.39-48.
Fictie als werkelijkheid, (incl. Engelse vertaling), oeuvrecatalogus Guillaume Bijl, 1992, p.11-19.
Het zelfportret als herinnering aan de schilderkunst, (incl. Engelse vert.), catalogus Philip Akkerman, Witte de With R’dam, 1992. 126-133.
Het geheugen als vaderland, catalogus Sarkis, Centraal Museum Utrecht, 1992.
Passe-partout, catalogus Lucht (een cadavre exquis), HCAK Den Haag, 1991, p.16.
Tekenen als bezweringsritueel, catalogus Gerard Polhuis, Centraal Museum Utrecht, 1992, p.4-19.
Citeren, benoemen en publiceren, catalogus De Woorden en de Beelden, Centraal Museum Utrecht 1991, p.115-121.
Aankoopcatalogus, gemeentemuseum Helmond (8 bijdragen), 1991.
Adam Colton, Kunst bij Rijksgebouwen 3, 1991, p.30-34.
Stichting Cartier voor hedendaagse kunst, 40 jaar Kunst en Bedrijf Europa, 1990, p.40-43 en p.50.
De nieuwe poorten van Amsterdam, juryrapport over de voorstellen voor kunstwerken langs de rondweg A10, 1990, p.7-11.
Inleiding catalogus Drie Beeldhouwers in Klei, Keramisch werkcentrum Heusden, 1990.
4 bijdragen aan de catalogus Haarlem-Antwerpen (Bernd Lohaus, Jan en Paul Schietekat, Luc Deleu, Dominique Stroobant), Haarlem, 1990.
Lawrence Weiner, Art meets Science and Spirituality in a changing Economy, Amsterdam 1990, p.228-232.
Ruud Kuijer: Evenwichtskunst volgens constructivistisch repertoire, catalogus Ruud Kuijer beelden 1988-1989, Centraal Museum Utrecht, 1990.
Het vuur als voorbeeld, catalogus Project Hoogovens, Willeke van Tijn, Gerbrand Volgers, IJmuiden, 1989, p.6-12.
Guillaume Bijl. Ik laat zien: het decor van mijn tijd, interview, video (regie: Vincent Vlasblom).
Inleiding en 13 bijdragen, catalogus Paradise lost, locus amoenus, De Paauw, Wassenaar, 1989, p.4-33.
Het plastisch alfabet van Guy Rombouts, catalogusDroste/Rombouts, De Boterhal, Hoorn 1989.
Inleiding, catalogus 15 Jonge Kunstenaars, gal. Nouvelles Images, Den Haag 1989.
De betekenis van ‘z.t.’, Jos van Merendonk, schilderijen, Den Haag 1988.
Voorbeeld, Afbeelding en Beeld, catalogus 5x Jacques Vieille, Hoorn, 1988.
Inleiding catalogus Hans Landsaat, 1988.
Inleiding en 22 bijdragen, catalogus Stichting Materiaalfonds voor de beeldende Kunst, 1987, p.3-45.
Een associatieve zoektocht van Manzoni naar Fabro, inleiding catalogus Beeld en Land, werken van 27 kunstenaars op 13 verschillende lokaties in Noord-Oost Nederland, 1987.
De wereld verdeeld in vlakken en lijnen (De Stijl), Snoecks Jaarboek 1988, p.146-159.
Inleiding catalogus Het Fort aan de Drecht van binnenuit, sept. 1986.
Kunst op de Campus. De uitvoering van de 1%-regeling aan de Vrije Universiteit, Amsterdam 1986.
Bijdragen aan de catalogus Rijksaankopen 1985, 1986, 1987.
18 Jonge Kunstenaars, catalogus galerie Nouvelles Images Den Haag, 1984, inleiding.
Tapiès, catalogus Stedelijk Museum Amsterdam 1980 (biografie en bibliografie).
Tapiès, Sofa amb Oval (Op het Tweede Gezicht). vouwblad Stedelijk Museum Amsterdam, 1980.